Firma, założona w Bolonii w roku 1923 była flagowym producentem gaźników montowanych zarówno w samochodach wyścigowych, jak i produkowanych seryjnie. Od lat osiemdziesiątych firma stawała się częścią kultury przemysłowej Magneti Marelli, by w końcu przekształcić się w Magneti Marelli Powertrain Division, czołowego producenta układów napędowych.
Magneti Marelli świętowało niedawno dziewięćdziesięciolecie założenia legendarnej Fabbrica Italiana Carburatori Weber, producenta słynącego z zaawansowanych technologicznie gaźników o wysokiej jakości, powszechnie używanych w autach produkowanych seryjnie przez czołowych światowych producentów oraz w samochodach wyścigowych najlepszych zespołów.
Firma Weber powstała w Bolonii w roku 1923, a od 1986 stopniowo łączyła się z Magneti Marelli. Doświadczenie i know-how przedsiębiorstwa stworzyły podwaliny pod rozwój technologii układów napędowych Magneti Marelli, co uczyniło tę firmę ważnym graczem wśród światowych producentów systemów i podzespołów do silników i układów napędowych samochodów, motocykli i lekkich pojazdów.
Zgodnie ze swą historią i tradycją innowacyjności, firma Weber dąży do dalszego zwiększenia wydajności silników przy jednoczesnym rozwijaniu napędów alternatywnych (np. hybrydowych elektrycznych).
Przez 90 lat działalności najpiękniejsze auta produkowane przez firmy Ferrari, Maserati, Lancia, Alfa Romeo i Fiat, jak również Aston Martin, Citroën, Chrysler, Cosworth, Ford, Lamborghini, Mercedes, Peugeot, Renault, Volkswagen i Volvo posiadały gaźniki, wtryski paliwa i zautomatyzowane skrzynie biegów produkowane przez Weber i Magneti Marelli Powertrain. W przypadku motocykli były to firmy Ducati, Piaggio Group, Harley Davidson, Moto Guzzi, Moto Morini, MV Agusta, a ostatnio nawet gigant branży - Hero MotoCorp Ltd, największy producent jednośladów na świecie.
Firma Weber została założona w Bolonii w roku 1923 przez Edoardo Webera, młodego technika urodzonego w Turynie, którego ojcem był Szwajcar. Gaźnik z parownikiem dla ciężarówek i „Econo-Super-Alimentatore” (Ekonomiczny Super Dopływ) były pierwszymi produktami firmy Weber: pomysłowe rozwiązania ówczesnych problemów z funkcjonowaniem silników. Uruchomienie produkcji innowacyjnego gaźnika, znanego ze względu na kształt, jako „pudełkowy”, pociągnęło za sobą znaczny wzrost firmy. Ten typ umożliwił pojazdom uzyskanie osiągów nie do pomyślenia w inny sposób, przy znacznie niższym zużyciu paliwa.
Sukces gaźników dwuprzelotowych firmy Weber pozwolił na rozpoczęcie współpracy z firmami motoryzacyjnymi o największym prestiżu, które zaczęły montować jej karburatory zarówno w autach produkowanych seryjnie jak i wyścigowych. Tak było, na przykład, w przypadku marki Alfa Romeo, gdzie Enzo Ferrari był szefem Działu Wyścigowego, lub Maserati, z którą nawiązano współpracę opartą na przyjaźni, także osobistej, aż po długoletnią więź z Ferrari rozpoczętą w roku 1947 i trwającą do chwili obecnej.
Fabrykę mieszcząca się w Bolonii przy Via Del Timavo otwarto w roku 1940. Po różnych rozbudowach i modyfikacjach, historyczny gmach stał się punktem orientacyjnymi w mieście i wciąż jest siedzibą Magneti Marelli Powertrain.
Nadszedł czas wyjścia poza granice kraju: w latach 50. Weber opracował rozwiązanie dla DS19, flagowego modelu francuskiej marki Citroën. Wtedy właśnie firma rozpoczęła ekspansję do Europy Zachodniej, Stanów Zjednoczonych, Brazylii, Argentyny, Europy Wschodniej, Chin i Indii.
W kolejnych dekadach na horyzoncie zaczęła zarysowywać się niesamowita rewolucja w elektronice samochodowej. W latach 80-tych firmy Weber i Magneti Marelli, razem z koncernem Fiat, wzięły udział w utworzeniu przedsiębiorstwa Marelli Autronica, którego celem jest testowanie i rozwój podzespołów elektronicznych na potrzeby rynku motoryzacyjnego. Po założeniu Engine Control Division w roku 1987, firma Weber stopniowo łączyła się z Magneti Marelli, stając się jednym z nielicznych przedsiębiorstw na świecie, które potrafiły obrócić swoje długoletnie doświadczenie mechaniczne związane z gaźnikami w wyrafinowane umiejętności w dziedzinie elektroniki kontrolującej wtrysk paliwa i pracę silnika.
W tym okresie opracowano innowacyjne rozwiązania pozwalające na szybsze i wydajniejsze przekazywanie mocy: bolid Ferrari startujący w zawodach Formuły 1 w 1989 wyposażono w pierwszą zautomatyzowaną skrzynię biegów Magneti Marelli-Weber, która odniosła natychmiastowy sukces. W latach 90-tych pierwsze zautomatyzowane skrzynie biegów Magneti Marelli zadebiutowały w samochodach Ferrari 355 F1 i Alfa Romeo 156; technologia w nich zaimplementowana wywodzi się bezpośrednio z tej zastosowanej zaledwie kilka lat wcześniej w Formule 1.
Przedsiębiorstwo Magneti Marelli Powertrain powstało w roku 2001, z wykorzystaniem aktywów firmy Weber. Osmoza technologiczna pomiędzy pojazdami wyścigowymi a produkowanymi seryjnie pchnęła ewolucję technologiczną w stronę nowych horyzontów pod względem wydajności, osiągów, bezpieczeństwa, zmniejszenia zużycia paliwa i emisji zanieczyszczeń oraz alternatywnych napędów. Dziś, w ramach doskonałej kontynuacji dzieła Webera rozpoczętego 90 lat temu, obszar wspomnianej wymiany technologicznej jest widoczny w ewolucji elektroniki kontrolującej pracę silnika, w zautomatyzowanej skrzyni biegów AMT, zastosowaniu bezpośredniego wtrysku paliwa znanego z modeli seryjnych w pojazdach wyścigowych, a także w silnikach hybrydowych zaprojektowanych z myślą o zrównoważonej mobilności i opartych na technologii KERS (Kinetic Energy Recovery System), pierwotnie opracowanej dla Formuły 1.
Mediolan, 16 grudnia 2013
Z przyjemnością informujemy, że przenieśliśmy się pod nowy adres, aby jeszcze lepiej służyć Państwu aktualnymi informacjami oraz nowoczesnym wyglądem.Obecna strona zostanie niedługo wyłączona, więc prosimy o przejście na nową stronę, dostępną pod adresem:
https://magnetimarelli-parts-and-services.pl
Dziękujemy za zaufanie i zapraszamy do odwiedzin!