Targi samochodowe w Szanghaju, które odbywają się od 21 do 29 kwietnia, są idealną okazją do promowania kolejnego świetnego roku dla Magneti Marelli Chiny: przychody w 2012 r. osiągnęły 287,4 miliona euro, co stanowi znaczący wzrost w porównaniu do 240,7 miliona euro, udokumentowanego w roku 2011 (232 miliony w roku 2010). W ciągu ostatniego roku przychody wzrosły więc o ponad 19%, co przekracza nawet największy na świecie wzrost - chińskiego rynku motoryzacyjnego, który w roku 2012 zwiększył się jednak tylko o 6% pod względem produkowanych samochodów (od 17,27 do 18,23 miliona – źródło: IHS, dane z marca 2013).
Niezależnie od tego, że wynik ten jest znaczący, jest on częścią stałego trendu, w którym przychody Magneti Marelli rozwinęły się od 44 milionów euro w 2005 r. do 287 milionów w 2012 r., ze średnim wskaźnikiem wzrostu wynoszącym 31%. I znów wskaźnik ten jest większy niż średni roczny wzrost na rynku motoryzacyjnym w Chinach, który zwiększył się z 5,2 miliona pojazdów produkowanych w 2005 r. do 18,2 miliona w 2012 r., ze średnim rocznym wzrostem o 21% (źródło: IHS, dane z marca 2013).
Magneti Marelli, obecne w Chinach od 1996 roku, jest strategicznym uczestnikiem chińskiego przemysłu motoryzacyjnego (Szanghaj, Jiading, Kanton, Wuhu, Hangzhou, Changchun, Changsha i Hefei), spółka obsługuje 13 chińskich i 10 międzynarodowych producentów samochodów, obecnych w Chinach, opierając się na 8 terenach przemysłowych – w tym na swojej bezpośredniej obecności oraz przedsięwzięciach typu joint venture – zatrudniających obecnie ponad 3000 osób, z których 370 zajmuje się pracami badawczo-rozwojowymi.
Perspektywy na przyszłość wskazują na możliwość znacznego, stałego wzrostu wielkości udziału w rynku, zarówno na średnią, jak i na dłuższą metę, przy rozpatrywaniu trzech kluczowych czynników, takich jak bezustanny rozwój „lokalnego” rynku motoryzacyjnego w kraju zamieszkanym przez miliardy ludzi, rosnące znaczenie Chin jako globalnego gracza na rynku motoryzacyjnym oraz potrzeba zwiększonego zaawansowania technicznego.
Zgodnie z IHS, w roku 2025 Chiny osiągną całkowitą sumę 34 milionów produkowanych pojazdów, które częściowo będą miały na celu zaspokojenie miejscowego zapotrzebowania, a częściowo przyjęcie roli globalnego gracza w sektorze motoryzacyjnym, obecnego w znaczącym stopniu na rynkach zagranicznych.
Aby Chiny mogły być konkurencyjne, technologiczne zaawansowanie chińskich pojazdów koniecznie musi wzrosnąć, zarówno w zakresie ilości, jak i jakości, a także w takich obszarach, jak bezpieczeństwo, zużycie paliwa czy emisja CO2.
W tym układzie Magneti Marelli, jako firma z ogromnym doświadczeniem rynkowym i istniejącymi technologiami, może mieć nadzieję na duży udział w rozwoju rynku chińskiego. Opierając się na trendzie ciągłego rozwoju można określić, że przychody podwoją się nawet za dwa-trzy lata, potencjalnie osiągając symboliczny poziom miliarda Euro za cztery-pięć lat (wg danych IHS, w 2016 roku Chiny wyprodukują 26,3 miliona pojazdów).
Z perspektywy technologicznej, Magneti Marelli może pochwalić się sukcesami, wspierającymi i dodającymi wartości temu rozwojowi, głównie w zakresie systemów bezpośredniego wtrysku i technologii silników hybrydowo-elektrycznych, a także telemetrii i technologii infotainment, które pozwalają łączyć samochód z sieciami informacyjnymi i usługowymi. Oprócz wymienionych technologii, należy wskazać także na podstawowe produkty takie, jak amortyzatory i układy wydechowe.
W znacznej mierze, Magneti Marelli czerpie korzyści z know-how i metod pochodzących ze świata wyścigów i największych na świecie mistrzostw samochodowych, „przenosząc technologie z toru do świata samochodów drogowych”. Sport motorowy, w który firma jest zaangażowana od swojego założenia w 1919 roku, stanowi dla Magneti Marelli laboratorium techniczne i inkubator dla nowych rozwiązań, spełniających wymagania „ekologiczne” oraz zgodnych z „zasadami zrównoważonego rozwoju”, dotyczy to szczególnie układu przeniesienia napędu (hybryd i GDI) oraz Infotainment (szerokopasmowego transferu danych pomiędzy pojazdami oraz pomiędzy pojazdami i infrastrukturą).
Kolejnym, kluczowym obszarem rozwoju na chińskim rynku jest oświetlenie samochodowe, jeden najważniejszych sektorów działania Magneti Marelli na szczeblu globalnym i na poziomie technologicznej doskonałości, szczególnie w odniesieniu do rozwiązań LED i Xenon. Oświetlenie odgrywa podstawową rolę w zakresie bezpieczeństwa, jest ono również ważne przy obniżaniu zużycia paliwa i emisji, ma znaczący wpływ na estetykę samochodu. W sektorze oświetlenia Magneti Marelli, prócz „pierwszego montażu”, jest również obecne na rynku wtórnym, dostarczając oryginalne, najwyższej jakości części zamienne.
Warunkiem rozwoju jest zbudowanie stabilnej struktury zakładów, rozproszonych po całym kraju (już planowana jest rozbudowa zakładów np. w Kantonie) oraz wzmocnienie istniejących przedsiębiorstw typu joint venture, których struktura wygląda następująco:
SMMP (SAIC Magneti Marelli Powertrain Co.Ltd.)
Przedsiębiorstwo typu joint venture pomiędzy Magneti Marelli i Shanghai Automobile Gear Works (SAGW) w zakresie produkcji komponentów dla Freechoice AMT (automatyczno-ręczna skrzynia biegów, ang. Automatic Manual Transmission). Umowa joint venture była podpisana w styczniu 2009 roku, a produkcja została rozpoczęta w czerwcu 2010 roku. Produkcja jest zlokalizowana w Jiading, na peryferiach Szanghaju, a jej wielkość osiąga 60 000 jednostek na rok. Siła robocza składa się z ok. 200 osób.
Magneti Marelli i Wanxiang Qianchao Company
Magneti Marelli i Wanxiang Qianchao Company podpisały umowę równego joint venture w sierpniu 2011 r. w zakresie produkcji części do amortyzatorów w Hangzhou, stolicy prowincji Zhejiang. Działalność została rozpoczęta w styczniu 2012 roku, a produkcja w kwietniu 2013 roku osiągnęła 7500 jednostek/dzień przy sile roboczej wynoszącej ponad 300 osób.
Changchun Magneti Marelli Powertrain Components Co. Ltd
Umowa joint venture pomiędzy Magneti Marelli i Changchun Fudi Equipment Technology Development (Fudi), podpisana na początku 2012 roku. Magneti Marelli posiada 51% udziałów w spółce. Produkcja przepustnic i kolektorów dolotowych została uruchomiona w marcu 2013 roku w Changchun, w północno-wschodnich Chinach. Przy pełnej sprawności, roczna produkcja wynosi 1,3 miliona przepustnic i milion kolektorów dolotowych, przy sile roboczej przewyższającej 200 osób.
Hefei Magneti Marelli Exhaust Systems Co. Ltd.
W 2012 roku została podpisana umowa joint venture pomiędzy Magneti Marelli, Hefei Jianghuai Automotive Co., Ltd (JAC) i Hefei Lingdatang Collective Assets Management Co., Ltd (Lingdatang). Magneti Marelli posiada 51% udziałów w spółce, JAC – 37% a Lingdatang – 12%. Joint venture obejmuje prace badawczo-rozwojowe, projektowanie, produkcję i sprzedaż układów wydechowych dla silników, w tym – kolektorów dolotowych, rur wydechowych, katalizatorów i tłumików.
Produkcja została uruchomiona w marcu 2013 roku, a zakład jest zlokalizowany w Parku Przemysłowym Taohua w mieście Hefei w prowincji Anhui. Przy pełnej sprawności siła robocza wynosi ok. 130 osób.
Magneti Marelli na targach Auto Shanghai 2013
Magneti Marelli na targach Shanghai Auto Fair będzie zajmować stoisko B040 na hali N4.
Targowym mottem Magneti Marelli jest „A part of…” interpretowane w postaci trzech kluczowych przekazów: „Część rewolucji mobilności”, w znaczeniu stałego zaangażowania w badania dotyczące rozwiązań dla mobilności zgodnej z zasadami zrównoważonego rozwoju; „Część ciągłej innowacji”, w znaczeniu stałej i ciągłej innowacyjności; oraz „Część chińskiego przemysłu motoryzacyjnego”, mocne zaangażowanie w przyczynianie się do rozwoju chińskiego przemysłu motoryzacyjnego.
Centralną część stoiska zajmuje Lotus E21, gwiazda Formuły 1, który korzysta z różnych technologii i systemów dostarczanych przez Magneti Marelli Motorsport (KERS, induktory, alternatory i wtryskiwacze). Obecność tego pojazdu poświadcza know-how Magneti Marelli w sportach motorowych. Na stoisku są prezentowane różne przykłady technologii wyścigowych przeniesionych do „zwykłych” samochodów: wtrysk bezpośredni GDI, systemy silników hybrydowych oparte na technologii ERS (system odzyskiwania energii, ang. Energy Recovery System, w tym K-ERS i H-ERS), telemetryczne i info-telematyczne. Co więcej, prezentowany jest również rejestrator danych wykorzystywany przez samochody sportowo-turystyczne na mistrzostwach CTCC (Chińskie Mistrzostwa Samochodów Turystycznych).
Duża część stoiska została poświęcona technologii oświetlenia. Znajduje się tam „ciemny pokój” dla odwiedzających, w którym będą mogli wypróbować nocną przejażdżkę z wykorzystaniem różnych technologii w zakresie mocy i gamy promieni, dzięki czterem różnym typom światła: halogenowego, xenonowego 25-watowego, xenonowego 25-watowego i LED-owego. Co więcej, „ciemny pokój” pozwala również na zapoznanie się z różnymi rozwiązaniami projektowymi dla DRL (światła do jazdy dziennej, ang. Daylight Running Light), które demonstrują zdolność Spółki do zaspokojenia potrzeb producentów samochodów w zakresie stylu i technologicznej integracji z estetyką pojazdu. Prezentowane są również adaptacyjne lampy full-LED z Audi A7, prototyp innowacyjnej lampy LED Tail oraz sygnalizatory LED.
W dziedzinie układu przeniesienia napędu Magneti Marelli prezentuje swój wkład w system HY-KERS, który będzie wykorzystywany w nowym LaFerrari, pierwszym hybrydowym samochodzie Maranello. Część elektryczna, rozwijana z Magneti Marelli, składa się z dwóch silników elektrycznych (jeden główny i jeden dla systemów pomocniczych) o maksymalnej mocy 120 kW (163 KM).
Prezentowane są także systemy GDI (bezpośredni wtrysk benzyny, ang. Gasoline Direct Injection), zbudowane z wtryskiwaczy, pompy i elektronicznej jednostki sterującej oraz oprogramowania. Technologia GDI, początkowo wykorzystywana w produkcji seryjnej, została już również zastosowana w sporcie motorowym, a w 2014 r. będzie także wykorzystywana w Formule 1. Magneti Marelli testuje wtryskiwacze i pompy dla silników z ciśnieniem benzyny do 500 barów do zastosowania w wyścigach.
Systemy elektroniczne na Auto Shanghai zaakcentowane są trzema multimedialnymi totemami, demonstrującymi techniczne właściwości systemów multimedialnych Magneti Marelli. Wśród nich znajdują się: Touchscreen wykorzystywany przez Peugeota, Touchscreen wybrany przez Paccara dla środowiska ciężarowego i pokaz mocy skrzynki telematycznej. Touchscreen jest urządzeniem modułowym, przeznaczonym do odtwarzania muzyki i zdjęć. Najbardziej zaawansowana wersja umożliwia połączenie z internetem poprzez modem USB. Po podłączeniu do sieci CAN pojazdu, staje się on diagnostycznym interfejsem HMI, który umożliwia zobaczenie pojazdu i informacji nawigacyjnych na 7" ekranie dotykowym o wysokiej rozdzielczości (800x480 pikseli).
Totem skrzynki telematycznej pokazuje, jak poprzez integrację połączenia bezprzewodowego z sieciami komunikacyjnymi, lokalizacją satelitarną i akcelerometrem, urządzenie może umożliwić pokładowe wykorzystywanie inteligentnych usług zarządzania mobilnością. Na stoisku prezentowane jest także pierwsze rozwiązanie Infotainment z oprogramowaniem zgodnym z Genivi w sprzęcie Linux przeznaczonym dla motoryzacji.
Prezentowana jest również seria technologii dedykowanych dla zestawów wskaźników i wyświetlaczy, które reprezentują możliwości technologiczne Magneti Marelli i rozwój w tym obszarze oraz podkreślają różne możliwości dostosowania tych elementów do oczekiwań klienta oraz zakres asortymentu, rozszerzający się od podstawowych modeli do bardziej rozwiniętych desek rozdzielczych. Wśród nich znajduje się zestaw wskaźników, wykorzystywany w Qoros 3, produkowany w zakładzie Magneti Marelli w Kantonie, a także innowacyjny E-Tron Amoled, wyświetlacz wstawiony w lusterku wstecznym samochodu, aktywowany podczas cofania, pozwalający kierowcy zobaczyć obszar za samochodem dzięki umiejscowionej tam kamerze.
Na stoisku pokazywane są także takie technologie, jak amortyzatory, układy wydechowe, elementy plastikowe i moduły wraz z pedałami i komponentami, a także elementy przeznaczone na rynek wtórny, który zostanie oficjalnie uruchomiony w Chinach w 2013 roku, jako obszar biznesowy Magneti Marelli After Market Parts & Services, z wstępną produkcją akumulatorów Magneti Marelli dla lokalnego rynku chińskiego.
Technologia Magenti Marelli w pojazdach na targach Auto Shanghai 2013
Technologię Magneti Marelli można znaleźć w modelach, których pokaz przedpremierowy jest przeprowadzany właśnie na targach Auto Shanghai.
Wśród nich znajduje się nowe Maserati Ghibli, do którego Magneti Marelli dostarczyło system oświetlenia xenonowego z AFX (zaawansowane rozszerzone światła przednie, ang. Advanced Frontlight Extended), zestaw wskaźników, pompę GDI dla silnika benzynowego V6 3.0, amortyzatory i system modułu głośnomówiącego. Maserati Quattroporte, wyposażone w zestaw wskaźników, światła LED, pompę GDI dla silników benzynowych V6 3.0 i V8 3.8 oraz system modułu głośnomówiącego wyprodukowane przez Magneti Marelli.
Duża ilość technologii Magneti Marelli jest stosowana w pojazdach produkowanych przez chińskich producentów, w tym w nowej marce Qoros. Zestaw wskaźników został wyprodukowany w celu wyposażenia Qoros 3 w zakładzie Magneti Marelli w Kantonie, w Chinach.
Oprócz tego, Chery A2 Sedan (elektroniczny system sterowania silnikiem i przepustnica), GAC Triumpchi GA3 (jednostka sterująca skrzynią biegów), JAC YueYue FL i JAC Heyue S30 (Freechoice AMT wraz z elektronicznym systemem sterowania, zestawem hydraulicznym i układy wydechowe), BAIC E-Series HB (przepustnica) oraz JAC Refine S5 (układy wydechowe).
Do Audi Q5, przeznaczonego na rynek chiński, oprócz świateł LED, Magneti Marelli dostarczyło także zestaw wskaźników, również wyprodukowany w zakładach w Chinach.
W sektorze oświetlenia, technologia Magneti Marelli jest stosowana w światłach LED w samochodach takich jak Buick Regal GS i Ford Mondeo oraz w projektorach BMW X4 i Citroëna C4L Sedan.
Na targach wystawiona jest również chińska prezentacja Jeepa Grand Cherokee, wyposażonego w światła LED produkcji Magneti Marelli oraz Renault Fluence z halogenami, lampami xenonowymi i projektorami.
Układy przeniesienia napędu są wykorzystywane w wielu pokazach prapremierowych. Przepustnica nowej Skody Octavii, Skody Rapid (która wykorzystuje także system wtryskiwaczy GDI – bezpośredniego wtrysku benzyny) oraz nowego Citroëna Elysee (wykorzystującego również amortyzatory). Kolektory dolotowe i amortyzatory Citroëna C4L Sedan i GM Cruze HB. Przepustnica i kolektory dolotowe w Volkswagenie Lavida HB i w Sagitar GLI. Ostatni z nich wyróżnia się również systemem wtryskiwaczy GDI produkcji Magneti Marelli.
Z przyjemnością informujemy, że przenieśliśmy się pod nowy adres, aby jeszcze lepiej służyć Państwu aktualnymi informacjami oraz nowoczesnym wyglądem.Obecna strona zostanie niedługo wyłączona, więc prosimy o przejście na nową stronę, dostępną pod adresem:
https://magnetimarelli-parts-and-services.pl
Dziękujemy za zaufanie i zapraszamy do odwiedzin!